Hoofdstuk 1. Algemeen deel
Artikel 1. Definities
1. In deze algemene verkoop-, leverings-, en aannemingsvoorwaarden (hierna ook wel genoemd: Algemene Voorwaarden) worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
• Medewerker(s): iedere persoon die door Opdrachtnemer te werk wordt gesteld, waaronder begrepen werknemers van Opdrachtnemer of Onderopdrachtnemers, door Opdrachtnemer ingeleende arbeidskrachten en door Opdrachtnemer ingezette zzp’ers of andere derden;
• Montagewerkzaamheden: het monteren, plaatsen, aanbrengen en/of combineren of verbinden van verschillende delen tot een geheel;
• Gehuurde: de roerende zaak die Huurder van Verhuurder huurt op grond van de Huurovereenkomst;
• Huurder: Opdrachtgever;
• Huurovereenkomst; de overeenkomst tussen Verhuurder en Huurder op grond waarvan Verhuurder aan Huurder het Gehuurde verhuurt;
• Opdrachtgever: de partij met wie Opdrachtnemer onderhandelt over de totstandkoming van de Overeenkomst en/of met wie Opdrachtnemer de Overeenkomst sluit;
• Opdrachtnemer: Multi Holding B.V. en/of één of meer van diens dochtermaatschappijen en/of andere aan Multi Holding B.V. gelieerde partijen.
• Onderopdrachtnemer: een (rechts)persoon die door Opdrachtnemer (direct of indirect) ten behoeve van het Werk wordt ingeschakeld;
• Order: de opdracht van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer met betrekking tot het verrichten van de Werkzaamheden;
• Overeenkomst: de wilsovereenstemming tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer met betrekking tot het verrichten van de Werkzaamheden;
• Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk;
• Schriftelijk: verzending per brief of e-mail;
• Verhuurder: Opdrachtnemer;
• Werk(en): het tussen Partijen overeengekomen werk dat Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst dient te realiseren;
• Werkzaamheden: de door Opdrachtnemer op grond van de Overeenkomst te verrichten prestatie.
Artikel 2. Algemeen en toepasselijkheid
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, offertes, aanbiedingen, Orders, inkoop- en/of opdrachtbevestigingen, Overeenkomsten en andere rechtshandelingen ter zake van door Opdrachtnemer voor Opdrachtgever te verrichten Werkzaamheden.
2. De algemene voorwaarden van Opdrachtgever, onder welke benaming dan ook, worden uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing.
3. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden kunnen alleen schriftelijk worden overeengekomen.
4. Indien één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alsdan overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zover mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.
5. Ingeval van strijdigheid tussen bepalingen in deze Algemene Voorwaarden en de (overige) bepalingen in de Overeenkomst, prevaleren de (overige) bepalingen in de Overeenkomst.
6. Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op toekomstige Orders.
7. Indien Opdrachtgever een Consument (zoals gedefinieerd in Hoofdstuk 4) is, is Hoofdstuk 4. Consumentenvoorwaarden van toepassing, in welk geval bij tegenstrijdigheid tussen bepalingen uit Hoofdstuk 1 of Hoofdstuk 2 enerzijds en Hoofdstuk 4 anderzijds prevaleert het bepaalde in Hoofdstuk 4.
8. Als de Overeenkomst (mede) betrekking heeft op de verkoop en levering van zaken, is ongeacht de titel van de Overeenkomst – naast Hoofdstuk I. Algemeen deel – tevens Hoofdstuk 2. Bijzonder deel I. Verkoop en Levering van zaken van toepassing. Bij tegenstrijdigheid tussen bepalingen uit beide hoofdstukken prevaleert het bepaalde in Hoofdstuk 2. Bijzonder deel I. Verkoop en Levering van zaken.
9. Als de Overeenkomst (mede) betrekking heeft op aanneming van werk, is ongeacht de titel van de Overeenkomst – naast Hoofdstuk I. Algemeen deel – tevens Hoofdstuk 2 Bijzonder deel II. Aanneming van Werk en het verrichten van Werkzaamheden van toepassing. Bij tegenstrijdigheid tussen bepalingen uit beide hoofdstukken prevaleert het bepaalde in Hoofdstuk 2 Bijzonder deel II. Aanneming van Werk en het verrichten van Werkzaamheden.
10. Als de Overeenkomst (mede) betrekking heeft op huur van roerende zaken, is ongeacht de titel van de Overeenkomst – naast Hoofdstuk I. Algemeen deel -, tevens Hoofdstuk 2. Bijzonder deel. III. Verhuur van toepassing. Bij tegenstrijdigheid tussen bepalingen uit de hoofdstukken prevaleert het bepaalde in Hoofdstuk 2. Bijzonder deel. III. Verhuur.
11. Ingeval van strijdigheid tussen de bepalingen in het Algemeen deel en in het Bijzonder deel van deze Algemene Voorwaarden, prevaleren de bepalingen in het Bijzonder deel.
Artikel 3. Aanbieding en informatie
1. Alle aanbiedingen van Opdrachtnemer, in welke vorm dan ook, zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders bepaald in de aanbieding.
2. Door of namens Opdrachtnemer verstrekte informatie in de vorm van mededelingen, offertes, aanbiedingen, documenten, monsters, modellen, folders, artist-impressions, catalogi, afbeeldingen, tekeningen, gewichten, proeven (samples), afmetingen, technische specificaties, verzenddocumentatie of andere informatie, waaronder informatie over andere vormen van gebruik van het Werk dan waarvoor het Werk ingevolge de Overeenkomst hoofdzakelijk zal worden gebruikt, zijn louter indicatief van aard en hieraan kunnen door Opdrachtgever geen rechten worden ontleend. Op Opdrachtgever rust te allen tijde een onderzoeksplicht om de juistheid van deze informatie te onderzoeken.
Artikel 4. Overeenkomst
1. Een Overeenkomst komt tot stand na ondertekening door Opdrachtnemer en Opdrachtgever van een daartoe opgemaakte Overeenkomst, en wel vanaf de dag dat de Overeenkomst door beide Partijen is ondertekend, dan wel door een schriftelijke bevestiging van de aanvaarding door Opdrachtgever van de gehele offerte en/of aanbieding van Opdrachtnemer, tenzij de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan wel door schriftelijke aanvaarding van de aanvraag van Opdrachtgever en/of uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer.
2. Uitsluitend het aanbod van Opdrachtnemer, de schriftelijke aanvaarding van een aanvraag door Opdrachtnemer, respectievelijk de factuur van Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst, worden geacht de inhoud van de Overeenkomst correct weer te geven.
3. Aanvullingen op en wijzigingen van bepalingen in de Overeenkomst binden Opdrachtgever slechts als deze schriftelijk door Opdrachtgever zijn aanvaard.
4. Het annuleren van een Order door Opdrachtgever is alleen mogelijk indien Opdrachtnemer akkoord gaat met de annulering. De annulering door Opdrachtgever dient te geschieden bij aangetekende brief. Opdrachtgever gehouden de reeds door Opdrachtnemer ter uitvoering van deze Order aangeschafte zaken zoals materialen en grondstoffen en eventuele als gevolg van deze annulering aan de zijde van Opdrachtnemer ontstane kosten aan Opdrachtnemer te voldoen.
Artikel 5. Prijs
1. De door Opdrachtnemer opgegeven en/of de overeengekomen prijzen luiden in euro’s, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Deze prijzen zijn exclusief belasting – waaronder BTW – en andere heffingen en/of belastingen van overheidswege, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Wijzigingen in het btw-tarief worden te allen tijde aan Opdrachtgever doorberekend.
2. Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot nakoming van een deel van de in de aanbieding of offerte begrepen werkzaamheden tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3. Indien geen vaste prijs wordt overeengekomen, zal de prijs worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren of gedeelten daarvan. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldend voor de periode waarin de Werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
4. Opdrachtnemer is gerechtigd na de aanbieding en/of tijdens de duur van de uitvoering van de Overeenkomst de prijs te verhogen, ongeacht of er een vaste prijs is overeengekomen:
– indien de verhoging de objectieve resultante is van een of meer kostprijs bepalende elementen van de producten en/of Werk zoals overheidsheffingen, algemene prijsverhogingen in grondstoffen, energie, lonen, valuta’s e.d.;
– in het geval van onvoorziene omstandigheden waaronder oorlogen, terroristische dreiging c.q. aanslagen, oproer, brand, overstromingen, pandemieën, overheidsmaatregelen en storingen in levering van energie en/of gas, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Deze verhoging geldt dan voor die delen van de Overeenkomst die, ten tijde van die verhoging, nog niet zijn uitgevoerd. Opdrachtnemer zal deze verhoging voor de (deel)leveringen waarop deze verhoging betrekking heeft aan Opdrachtgever meedelen.
5. Alle kosten die het gevolg zijn van omstandigheden waarmee Opdrachtnemer bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs geen rekening hoefde te houden, komen voor rekening van Opdrachtgever.
Artikel 6. Facturering, betaling en zekerheidstelling
1. Alle in facturen, aanbiedingen en/of Overeenkomsten vermelde bedragen zijn exclusief btw, verpakkingskosten, transportkosten, montagekosten, administratiekosten, transportverzekeringen en (andere) van rechtswege geldende toeslagen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is vermeld.
2. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd op voorschotbasis te factureren.
3. Betaling door Opdrachtgever dient binnen uiterlijk veertien (14) kalenderdagen na de factuurdatum te geschieden, tenzij anders uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen
4. In geval van niet, niet-tijdige of niet-gehele betaling van een factuur is Opdrachtgever, zonder ingebrekestelling, in verzuim en worden alle betalingsverplichtingen van Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar, onverminderd de overige aan Opdrachtnemer toekomende rechten. Dit is eveneens het geval indien Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard of surséance van betaling aanvraagt of wordt verleend.
5. Aanvraag tot of toegewezen reclamering schorten de betalingsverplichting voor Opdrachtgever niet op.
6. Opdrachtgever is niet gerechtigd tot opschorting of verrekening van diens verplichtingen.
7. Bij niet-tijdige of niet-(geheel) gedane betalingen is Opdrachtgever rente verschuldigd van tenminste 1% per maand vanaf de vervaldag van de factuur. Daarnaast komen alle buitengerechtelijke kosten die in redelijkheid door Opdrachtnemer zijn gemaakt in het kader van de niet, niet-gehele of niet-tijdige nakoming door Opdrachtgever voor rekening van Opdrachtgever, in welk geval Opdrachtnemer gerechtigd is om minimaal 15% van de verschuldigde hoofdsom (inclusief btw) in rekening te brengen, welke minimale vergoeding (mede) gezien moet worden als een aansporing voor Opdrachtgever om diens (betalings)verplichtingen na te komen.
8. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in mindering in de eerste plaats op alle verschuldigde rente en kosten en in de tweede plaats op de facturen die het langst opeisbaar zijn, zelfs al vermeldt Opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
9. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om bij of na het aangaan van de Overeenkomst van Opdrachtgever gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling of deugdelijke zekerheid te verlangen voor de nakoming van Opdrachtgevers verplichtingen onder de Overeenkomst in de vorm van een bankgarantie of daarmee redelijkerwijs gelijk te stellen zekerheid en is gerechtigd om, totdat die zekerheid zal zijn verstrekt, diens verplichtingen ten opzichte van Opdrachtgever op te schorten. Opdrachtgever zal daaraan op eerste verzoek voldoen. Indien Opdrachtgever geen of onvoldoende zekerheid stelt, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden. Opdrachtgever is in dat geval aansprakelijk voor alle schade van Opdrachtnemer. Indien Opdrachtgever op het moment van de ontbinding als bedoeld in dit artikel reeds prestaties ter uitvoering van de Overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij Opdrachtgever bewijst dat Opdrachtnemer ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Opdrachtnemer vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de Overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
10. Opdrachtnemer is steeds gerechtigd om – al dan niet opeisbare – vorderingen van één of meer van de groepsmaatschappij(en) behorende tot de groep van Opdrachtnemer namens zodanige groepsmaatschappij(en) te verrekenen met vorderingen die Opdrachtgever heeft op Opdrachtnemer uit hoofde van de Overeenkomst. Voor zover enigerlei toestemming van de zijde van Opdrachtgever is vereist, wordt deze toestemming geacht onvoorwaardelijk en onherroepelijk aan Opdrachtnemer te zijn verleend.
Artikel 7. Levertijd, aanvang Werkzaamheden
1. De verkoop en levering van zaken c.q. de start van uitvoering van de Werkzaamheden geschiedt c.q. vangt aan op de dag zoals overeengekomen in de Overeenkomst.
2. Als tijdstip van de verkoop en levering van de zaak geldt het moment dat de zaak op de in de Overeenkomst bepaalde locatie is afgeleverd. Als tijdstip van oplevering van het Werk geldt het moment dat Opdrachtnemer te kennen heeft gegeven dat het Werk klaar is om op te leveren.
3. Opdrachtnemer is steeds gerechtigd deelleveringen uit te voeren, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer heeft het recht, zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtgever, (delen van) de Overeenkomst te laten uitvoeren door derden.
4. Indien is overeengekomen dat de Overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, is Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren op te schorten, tot dat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
5. Uitsluitend Opdrachtnemer stelt de wijze van de uitvoering van de Werkzaamheden vast.
6. De (op)levertijd is niet aan te merken als fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij toerekenbare overschrijding van de (op)levertijd zal steeds een ingebrekestelling noodzakelijk zijn.
7. De (op)levertijd is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst geldende werkomstandigheden en op basis van de omvang van de op dat moment overeengekomen Werkzaamheden. Indien vertraging ontstaat ten gevolge van handelingen en/of nalaten aan de zijde van Opdrachtgever of als gevolg van noodzakelijke wijzigingen van de Werkzaamheden, dan wel indien sprake is van omstandigheden die buiten de macht van Opdrachtnemer liggen en niet aan Opdrachtnemer kunnen worden toegeschreven, wordt de (op)levertijd zodanig verlengd, als alle omstandigheden in aanmerking genomen, redelijk is en is Opdrachtnemer voor de overschrijding van de (op)levertijd geen schadevergoeding verschuldigd en is Opdrachtgever gerechtigd de voor Opdrachtnemer hieruit voortvloeiende schade te vergoeden. Tevens heeft Opdrachtnemer het recht indien door omstandigheden buiten de wil van Opdrachtnemer de zaken niet (tijdig) naar de plaats van bestemming kunnen worden vervoerd, of daar kunnen worden afgeleverd, of indien Opdrachtgever afname van de zaken weigert, of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, de zaken voor rekening en risico van de Opdrachtgever op te slaan of te doen opslaan en betaling te verlangen zoals dit in geval van levering zou hebben plaatsgevonden.
Artikel 8: Wijziging van de Overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst het noodzakelijk is om de te verrichten Werkzaamheden en of leveringen te wijzigen en/of aan te vullen, zullen Partijen tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien Partijen de Overeenkomst wijzigen en/of aanvullen, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering van de Werkzaamheden en/of de verkoop en levering van zaken daardoor worden beïnvloed.
3. Opdrachtnemer is gerechtigd de kosten die voortvloeien uit een wijziging van de Overeenkomst, al dan niet uitgevoerd op verzoek van Opdrachtgever en ongeacht of er een vaste prijs is overeengekomen, in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
Artikel 9: Klachten en reclamering
1. Klachten over door Opdrachtnemer uitgevoerde verplichtingen dienen door Opdrachtgever, op straffe van verval van recht, zo spoedig mogelijk nadat Opdrachtgever het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, doch uiterlijk binnen veertien (14) werkdagen na voltooiing van de betreffende verplichtingen schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer, bij gebreke waarvan het recht om te reclameren komt te vervallen. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de gepretendeerde tekortkoming(en) te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. Reclames over facturen dienen eveneens schriftelijk te worden ingediend en wel binnen vijf (5) werkdagen na verzenddatum van de desbetreffende factuur. Na ommekomst van deze periode geldt de inhoud van de facturen als uitsluitend bewijs betreffende de (waarde en correcte uitvoering van de) daaronder geleverde Werkzaamheden, behoudens tegenbewijs
2. Gebruikelijke en/of niet te vermijden afwijkingen in kleur, kwaliteit, maat en/of afwerking, leveren geen grond op voor reclamaties.
3. Reclamaties schorten de betalingsverplichtingen van Opdrachtgever niet op.
4. Betaling door Opdrachtnemer als gevolg van reclamering door Opdrachtgever wordt gedaan met aftrek van opeisbare vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever.
5. De vorderingen van Opdrachtgever verjaren twee (2) jaar nadat Opdrachtgever Opdrachtnemer in overeenstemming met dit artikel op de hoogte heeft gesteld van de klacht.
Artikel 10: Beëindiging
1. Een Overeenkomst eindigt door verloop van de overeengekomen periode of het volbrengen van de Werkzaamheden.
2. Indien sprake is van een Overeenkomst waarin geen periode is overeengekomen, is deze door Opdrachtnemer te allen tijde opzegbaar met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) maand. Opzegging van een dergelijke Overeenkomst dient te geschieden tegen het einde van een kalendermaand.
3. Onverminderd de wettelijke beëindigingsmogelijkheden en overige rechten heeft Opdrachtnemer in ieder geval het recht om de met Opdrachtgever gesloten Overeenkomst per direct door opzegging te doen eindigen, of te ontbinden, naar goedvinden van Opdrachtnemer, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn en zonder dat Opdrachtnemer gehouden is enige ingebrekestelling te versturen, indien:
a) Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, diens faillissement aanvraagt of dit wordt aangevraagd;
b) Opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt, deze wordt verleend of Opdrachtgever overgaat tot liquidatie;
c) op het vermogen van Opdrachtgever of een gedeelte daarvan beslag wordt gelegd;
d) de zeggenschap van Opdrachtgever bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst;
e) Opdrachtgever rechtspersoonlijkheid verliest of diens onderneming geheel of gedeeltelijk stillegt, ontbindt hetzij liquideert;
f) Opdrachtgever feitelijk diens onderneming staakt c.q. diens ondernemersactiviteiten feitelijk beëindigt en/of heeft beëindigd;
g) Opdrachtgever als gevolg van overmacht diens verplichtingen ten opzichte van Opdrachtnemer niet kan nakomen en die overmachtssituatie ten minste twintig (20) kalenderdagen aanhoudt;
h) Opdrachtgever toerekenbaar tekortschiet in de verplichtingen onder de Overeenkomst of indien Opdrachtnemer goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever tekort zal schieten in de nakoming van diens verplichtingen onder de Overeenkomst.
i) het Opdrachtnemer blijkt dat Opdrachtgever direct of indirect gelieerd is een natuurlijke persoon die verbonden is of verbonden is geweest aan een entiteit die eerder betalingsverplichtingen jegens Opdrachtnemer niet is nagekomen.
4. Indien Opdrachtnemer op grond van het voorgaande artikel overgaat tot ontbinding en indien Opdrachtgever op het moment van die ontbinding reeds prestaties ter uitvoering van de Overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij Opdrachtgever bewijst dat Opdrachtnemer ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Opdrachtnemer vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de Overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 11: Cessie- en verpandingsverbod, uitsluiting retentierecht en uitsluiting ontbinding
1. Het is niet toegestaan en niet mogelijk voor Opdrachtgever om vorderingen die Opdrachtgever ingevolge de Overeenkomst of uit welke andere hoofde dan ook heeft of zal verkrijgen op Opdrachtnemer, over te dragen en/of te verpanden.
2. Opdrachtgever is niet gerechtigd een beroep te doen op het retentierecht zoals bedoel in art. 3:290 BW.
3. Opdrachtgever is niet gerechtigd de Overeenkomst (gedeeltelijk) gerechtelijk en/of buitengerechtelijk te ontbinden.
Artikel 12: Garanties
1. Bij gelegitimeerde aanspraken op garantie geldt dat:
(i) Opdrachtnemer zich verbindt voor diens rekening de gebreken te herstellen of de gebrekkige zaken, het gebrekkige Werk of een gegarandeerd onderdeel daarvan te vervangen, een en ander steeds ter vrije keuze van Opdrachtnemer.
(ii) De garantie geldt vanaf het moment van aflevering van de zaken, oplevering van het Werk of het gereedkomen van het Werk of een gegarandeerd onderdeel daarvan tot aan het einde van de overeengekomen periode, mits door de Opdrachtgever steeds aan al diens verplichtingen ingevolge de Overeenkomst is voldaan en met dien verstande dat de garantie vervalt indien zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer door Opdrachtgever of derden wijzigingen worden aangebracht in het geleverde of het verrichte Werk of daaraan werkzaamheden (onderhoud daaronder mede begrepen) worden verricht.
(iii) Geen beroep op de garantie kan worden gedaan bij:
• onzorgvuldig of ondeskundig gebruik door Opdrachtgever;
• het niet opvolgen van gebruiksaanwijzingen of instructievoorschriften van Opdrachtnemer;
• gebreken welke ontstaan door normale slijtage en bij ongelukken of onheil zoals brand, waterschade, aardbevingen, et cetera;
• de toepasselijkheid van enig overheidsvoorschrift betreffende de aard of de kwaliteit van de toegepaste zaken of werkwijzen;
• zaken, werkwijzen en constructies, voor zover op instructie van of namens Opdrachtgever toegepast, evenals van door of namens Opdrachtgever aangeleverde zaken
2. De garantie is te allen tijde beperkt tot het bedrag ter hoogte van de waarde van herstel of vervanging en nimmer voor een hoger bedrag.
3. Opdrachtgever moet Opdrachtnemer in alle gevallen adequate gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of de bewerking of levering opnieuw uit te voeren, bij gebreke waarvan de aanspraken van Opdrachtgever komen te vervallen.
4. Indien schriftelijk is overeengekomen dat Opdrachtnemer voor (onderdelen van) door diens geleverde zaken en/of het Werk een garantie dient te geven, zal de garantie inhouden dat Opdrachtnemer voor diens rekening tijdens een garantieperiode van maximaal drie (3) maanden na de verkoop en levering van de zaak en/of het Werk optredende gebreken, waarvan Opdrachtgever aannemelijk maakt dat die duidelijk te wijten zijn aan Opdrachtnemer, op eerste aanzegging van Opdrachtgever zo spoedig mogelijk zal herstellen dan wel vervangen.
5. De kosten van onderzoek door Opdrachtnemer naar vermeende gebreken komen ten laste van de Opdrachtgever, tenzij blijkt dat er gebrek aanwezig is waarvoor de garantie is verleend dan wel van toepassing is.
6. Opdrachtnemer is nimmer verplicht haar garantieverplichtingen na te komen voor zover de kosten, die daaruit voortvloeien, hoger zijn dan de voor de desbetreffende levering van de zaak en/of Werkzaamheden overeengekomen prijs, c.q. de opdrachtsom van het Werk.
7. Opdrachtgever garandeert dat de door haar aan Opdrachtnemer ter uitvoering van de Werkzaamheden aangeleverde gegevens, ontwerpen, foto’s, illustraties en/of technische specificaties juist zijn en dat de door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter uitvoering van de Werkzaamheden verstrekte informatiedragers, elektronische bestanden, en/of software vrij zijn van virussen en defecten.
Artikel 13: Overmacht
1. Onder overmacht voor Opdrachtnemer wordt, onder het bepaalde in artikel 6:75 BW, verstaan: een algemeen gebrek aan materiaal of andere voor de levering en/of voor de uitvoering van Werk, de prijsstijgingen als gevolg daarvan en storingen in productieprocessen zowel van Opdrachtnemer als van diens toeleveranciers en onderaannemers, bedrijfsstoring, algemene vervoersbelemmeringen, (al dan niet toerekenbare) niet nakoming door opdrachtgevers van Opdrachtnemer, werkstakingen (zowel georganiseerd als ongeorganiseerd), personeelsgebrek, epidemieën pandemieën, cyberaanvallen, oorlog(sgevaar), terroristische dreiging, oproer, molest, brand, waterschade, overstroming, bedrijfsbezetting, overheidsmaatregelen en, storingen in levering van energie.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd betaling te vorderen van hetgeen bij de uitvoering van de betreffende Overeenkomst reeds door Opdrachtnemer is verricht, voordat van de overmacht veroorzakende omstandigheden is gebleken.
3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die de overmacht oplevert, intreedt nadat Opdrachtnemer de Werkzaamheden al had moeten verrichten.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is onder meer niet aansprakelijk voor schade en/of kosten indien:
• Opdrachtgever gebruiksvoorschriften en/of richtlijnen omtrent draagvermogen niet of niet juist heeft opgevolgd;
• het geleverde en/of het Werk voor andere dan de normale doeleinden is/wordt gebruikt, dan wel op onkundige wijze is behandeld, gebruikt of opgeslagen;
• door Opdrachtgever ondeugdelijke hulpmiddelen, materialen, en/of onderdelen die ter beschikking zijn gesteld of indien Opdrachtgever die aan Opdrachtnemer heeft voorgeschreven;
• Opdrachtgever en/of derden werkzaamheden hebben verricht aan geleverde of het Werk en/of daaraan aanpassingen en/of wijzigingen hebben aangebracht;
• Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste en/of onvolledige gegevens, orders, aanwijzingen en instructies heeft verstrekt;
• de ondergrond of constructie waarop of waaraan Werkzaamheden moeten worden verricht ondeugdelijk is, en/of sprake van andere omstandigheden die in de risicosfeer liggen van Opdrachtgever en die van nadelige invloed zijn op het verrichten van de Werkzaamheden;
• Opdrachtnemer bewapening, kabels en/of leidingen doorboort;
• een aanvraag tot vergunningverlening door Opdrachtgever ter zake de uitvoering van de Werkzaamheden wordt afgewezen;
• er ter zake de uitvoering van de Werkzaamheden vereiste vergunningen ontbreken.
2. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst, onrechtmatige daad of uit enige andere hoofde is beperkt tot het bedrag of de bedragen die onder de door Opdrachtnemer afgesloten verzekeringspolis(sen) tot uitkering komen.
3. Indien om welke reden dan ook geen uitkering op grond van de bedoelde verzekering(en) plaatsvindt, geldt dat de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, onverminderd het overigens in dit artikel bepaalde, is beperkt tot de waarde van de Werkzaamheden (exclusief btw) in de nakoming waarvan Opdrachtnemer tekort is geschoten met een maximum van € 10.000,– (tienduizend euro) per gebeurtenis of serie van gebeurtenissen met een gemeenschappelijke oorzaak en een gecumuleerd maximum van € 20.000,– (twintig duizend euro) per kalenderjaar en voorts met dien verstande dat Opdrachtnemer niet aansprakelijk is voor indirecte schade, zoals zuivere vermogensschade, gederfde omzet, gederfde winst, gemiste kansen, schade als gevolg van bedrijfstagnatie, immateriële schade, milieuschade en aantasting van de goede naam.
4. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor hulppersonen c.q. Medewerkers is uitgesloten.
5. Alle verweermiddelen die Opdrachtnemer aan de met Opdrachtgever gesloten Overeenkomst ter afwering van diens aansprakelijkheid kan ontlenen, kunnen ook door diens Medewerkers en derden die door diens bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn ingeschakeld, ten opzichte van Opdrachtgever worden ingeroepen, als ware diens Medewerkers en als waren voormelde derden zelf partij bij de Overeenkomst.
6. Aansprakelijkheidsbeperkende, uitsluitende of vaststellende voorwaarden welke door derden aan Opdrachtnemer kunnen worden tegengeworpen, kunnen in dezelfde mate ook door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden tegengeworpen.
7. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgen verband houdende of voortvloeiend uit door haar verstrekte adviezen, in welke vorm dan ook. Opdrachtnemer neemt uitdrukkelijk geen resultaatsverbintenis op zich, maar slechts een inspanningsverplichting.
8. De in deze Algemene Voorwaarden genoemde beperkingen gelden niet indien de schade het gevolg is van de opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of diens leidinggevende ondergeschikten, of indien een dergelijke beperking op grond van de wet niet is toegestaan.
Artikel 15: Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer en diens Medewerkers tegen alle aanspraken van derden op vergoeding van enige door laatstgenoemden geleden schade, veroorzaakt door of verband houdend met door Opdrachtnemer geleverde Werkzaamheden, tenzij Opdrachtnemer, als deze schade door Opdrachtgever zou zijn geleden, op grond van deze Algemene Voorwaarden daarvoor aansprakelijk zou zijn geweest en in dat geval met in achtneming van de in deze Algemene Voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid.
2. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor schade voortvloeiend uit een vordering van een derde die is gebaseerd op het feit dat door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer aangeleverde gegevens, ontwerpen, foto’s, illustraties en/of technische specificaties, in welke vorm dan ook inbreuk maken op een recht van intellectuele eigendom van een derde.
Artikel 16: (Intellectuele) eigendomsrechten en geheimhouding
1. Alle informatie, mondeling of schriftelijk, die door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever wordt verstrekt, blijft eigendom van Opdrachtnemer, en mag door Opdrachtgever slechts worden gebruikt voor het doel waarvoor het verstrekt is.
2. Tenzij anders is overeengekomen, komen alle (intellectuele) eigendomsrechten op Werken die voortvloeien uit uitgevoerde verplichtingen onder, of werkzaamheden die gelieerd zijn aan de Overeenkomst, waaronder het auteursrecht, merkrecht, octrooirecht en model- en/of tekeningrecht, toe aan Opdrachtnemer, ongeacht of aan Opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht. Indien voor het verkrijgen van een dergelijk recht registratie of depot nodig is, is uitsluitend Opdrachtnemer daartoe bevoegd.
3. Indien en voor zover (intellectuele) eigendomsrechten in het kader van de uitvoering van verplichtingen onder de Overeenkomst door Opdrachtnemer bij Opdrachtgever mochten ontstaan, dan draagt Opdrachtgever deze (intellectuele) eigendomsrechten, voor zover nodig, hierbij om niet (bij voorbaat) over aan Opdrachtnemer welke overdracht Opdrachtnemer hierbij (bij voorbaat) aanvaardt. Opdrachtgever zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van deze overdracht en verstrekt hierbij tevens een onherroepelijke volmacht aan Opdrachtnemer om namens Opdrachtgever al hetgeen te doen dat noodzakelijk is voor de overdracht van deze (intellectuele) eigendomsrechten aan Opdrachtnemer, waaronder het ondertekenen van een schriftelijke overdrachtsakte.
4. Voor zover Opdrachtnemer programmatuur ter beschikking stelt aan Opdrachtgever, betekent dit slechts dat Opdrachtgever een gebruiksrecht op deze programmatuur verkrijgt, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Opdrachtnemer verleent daartoe aan Opdrachtgever slechts een niet-exclusief en (afgezien van binnen de groep van vennootschappen waartoe Opdrachtgever behoort) niet overdraagbaar gebruiksrecht op de programmatuur als genoemd in dit artikel. Dit gebruiksrecht omvat de toestemming om de programmatuur te gebruiken in het kader van een normale bedrijfsuitvoering van Opdrachtgever.
Artikel 17: Overige bepalingen
1. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd de uitvoering van aan diens opgedragen werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan derden.
2. Verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden die naar hun aard bestemd zijn om ook na de beëindiging van de Overeenkomst (op welke grond dan ook) voort te duren, blijven na de beëindiging van de Overeenkomst bestaan.
3. De Nederlandstalige tekst van deze Algemene Voorwaarden vormt de enige authentieke tekst. Bij afwijking tussen de Nederlandstalige tekst en een vertaling in een buitenlandse taal prevaleert de Nederlandstalige tekst.
4. Reclame/marketing uitingen waarin de naam Opdrachtnemer gebruikt wordt dienen vooraf schriftelijk door Opdrachtnemer te worden goedgekeurd.
Artikel 18: Data en privacy
1. Voor zover niet anders schriftelijk is overeengekomen met Opdrachtgever mag Opdrachtnemer, zonder verdere restricties, alle informatie die Opdrachtnemer verkrijgt bij de uitvoering van de Overeenkomst opslaan, verwerken en (her)gebruiken.
2. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen voldoen aan alle eisen die de wet en/of regelgeving met betrekking tot (de verwerking van) persoonsgegevens stellen, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 , hierna “AVG”) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: “UAVG”).
Artikel 19: Geschillen en toepasselijk recht
1. Alle geschillen die tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever mochten ontstaan, daaronder begrepen die slechts door een der Partijen als zodanig worden beschouwd en die naar aanleiding van de Overeenkomst of van overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter van de statutaire vestigingsplaats van Opdrachtnemer.
2. Op de Overeenkomst is exclusief Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.
Hoofdstuk 2. Bijzonder deel
I. Verkoop en Levering van zaken
Artikel 20: Plaats van levering
1. Indien levering aan een door Opdrachtgever opgegeven adres is overeengekomen, dan zullen de zaken worden geleverd aan dat adres. Opdrachtnemer behoeft de zaken niet verder te vervoeren dan tot waar het voertuig over een behoorlijk berijdbaar terrein op een goede losplaats kan komen. Opdrachtgever is verplicht de zaken daar in ontvangst te nemen en direct te lossen. Blijft Opdrachtgever hiermee in gebreke dan komen de daardoor ontstane kosten voor diens rekening. Opdrachtgever zorgt ervoor dat voldoende ruimte voor aflevering en lossen aanwezig is
Artikel 21: Risico-overgang
1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn, gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze zaken aan Opdrachtgever feitelijk worden geleverd
Artikel 22: Onderzoek/controle van de geleverde zaken
1. Opdrachtgever is gehouden de geleverde zaken op het moment van (af)levering, te (doen) onderzoeken. Daarbij behoort Opdrachtgever te onderzoeken of de kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemmen met hetgeen is overeengekomen, althans voldoet aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden. Opdrachtgever dient Opdrachtnemer hierover tijdig te klagen bij Opdrachtnemer zoals bepaald in artikel 9 van deze Algemene Voorwaarden. Indien Opdrachtgever gebrekkige zaken wenst te retourneren, dan geschiedt zulks met voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer op de wijze zoals door Opdrachtnemer aangegeven.
Artikel 23: Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door Opdrachtnemer geleverde zaken blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever aan diens betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst ten opzichte van Opdrachtnemer heeft voldaan. Tevens geldt het eigendomsvoorbehoud voor de vorderingen, die Opdrachtnemer tegen Opdrachtgever mocht verkrijgen wegens tekortschieten van Opdrachtgever in één of meer van diens verplichtingen ten opzichte van Opdrachtnemer.
2. Opdrachtgever is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Opdrachtnemer te behandelen, te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings-, en waterschade, alsmede tegen diefstal en op eerste verzoek van Opdrachtnemer de polis ter inzage te geven en Opdrachtgever is niet gerechtigd deze zaken te verpanden, of op andere wijze te bezwaren, te verwerken, over te dragen of af te geven aan derden. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Opdrachtgever verplicht Opdrachtnemer zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te stellen. Bij niet-nakoming van één van deze verplichting wordt de gehele met de Overeenkomst gemoeide opdrachtsom terstond opeisbaar.
3. Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van diens verplichtingen ten opzichte van Opdrachtnemer, heeft Opdrachtnemer het recht de zaken waarvan de eigendom is voorbehouden, terstond terug te nemen. Voor zover noodzakelijk zal Opdrachtgever aan Opdrachtnemer op diens eerste verzoek onmiddellijke toegang verlenen tot gebouwen en/of terreinen, waarvan Opdrachtgever eigenaar dan wel beheerder is, zodat Opdrachtnemer diens eigendom(men) kan revindiceren. Alle kosten die verband houden met het terug nemen van die zaken worden in rekening gebracht aan Opdrachtgever.
4. Door Opdrachtgever verrichte betalingen worden allereerst en zoveel mogelijk toegerekend aan vorderingen van Opdrachtnemer waarvoor geen eigendomsvoorbehoud geldt.
5. De artikelen 35, 37 en 38 uit deze Algemene Voorwaarden zijn – tenzij uit de context anders blijkt – van toepassing op de zaken die onder eigendomsvoorbehoud worden geleverd, met dien verstande dat daar waar in die artikelen wordt gesproken van het Gehuurde in dit geval dient te zijn begrepen de zaken die onder eigendomsvoorbehoud worden geleverd.
Artikel 24: Montage
1. Geleverde zaken worden door Opdrachtnemer niet gemonteerd, tenzij anders overeengekomen. Op alle Montagewerkzaamheden is Hoofdstuk 2. Bijzonder deel, II Aanneming van werk en het verrichten van Werkzaamheden van toepassing.
II. Aanneming van werk en het verrichten van Werkzaamheden
Artikel 25: Het Werk
1. Opdrachtnemer zal bij de uitvoering van het Werk/het verrichten van de Werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen. Tenzij het resultaat voldoende bepaalbaar schriftelijk en dit uitdrukkelijk is overeengekomen in de Overeenkomst, gelden de Werken als inspanningsverbintenissen.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd (een deel van) de uitvoering van het Werk/de Werkzaamheden te laten verrichten door Medewerkers.
3. Indien door Opdrachtnemer en/of door Medewerkers het Werk wordt uitgevoerd/Werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever en/of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door Opdrachtgever en die Medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten
Artikel 26: Oplevering Werk
1. Het Werk geldt als opgeleverd wanneer Opdrachtnemer heeft medegedeeld dat het Werk gereed is voor oplevering en Opdrachtgever het werk heeft aanvaard.
2. Indien Opdrachtnemer heeft medegedeeld dat het Werk voor oplevering gereed is en Opdrachtgever niet binnen 24 uur laat weten of hij het werk al dan niet aanvaardt, geldt het werk als opgeleverd.
3. Indien Opdrachtgever het Werk afkeurt, dient hij dat schriftelijk te doen onder vermelding van de gebreken die de reden voor afkeuring zijn. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot afkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
4. Indien Opdrachtgever het Werk in gebruik neemt, geldt het Werk als opgeleverd.
5. De dag waarop het Werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van Opdrachtgever.
6. Door de Opdrachtnemer erkende tekortkomingen worden zo spoedig mogelijk hersteld.
Artikel 27: Verplichtingen Opdrachtgever
1. Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat op het overeengekomen tijdstip ook daadwerkelijk kan worden aangevangen met de Werkzaamheden. Indien Partijen geen tijdstip zijn overeengekomen bepaalt Opdrachtnemer het tijdstip waarop zal worden aangevangen met de Werkzaamheden.
2. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat het gebouw ter plaatse van het Werk geschikt is voor de optredende belasting en eventuele verankeringen. Minimale verschillen van de vloer worden tijdens de Montagewerkzaamheden verwerkt. Indien er sprake is van grotere verschillen van de vloer, waarmee wordt bedoeld een uitholling van meer dan 2mm diep) worden door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever extra kosten in rekening gebracht voor het uitvullen en komt het meerwerk voor rekening van Opdrachtgever.
3. Door Opdrachtgever wordt het “hoogste punt” van de vloer vastgesteld en gedefinieerd als nulniveau voor de stellingmontage hetgeen schriftelijk wordt vastgelegd door Partijen. Opdrachtgever verzorgt tenminste twee loodrecht op elkaar staande assen op de vloer; de lengte- en dwarsas met betrekking tot de stelling lay-out.
4. Opdrachtgever draagt zorg voor een afgewerkte vloer die: (i) voldoende is uitgehard, (ii) voldoet aan de in de in de NEN 2727 geldende vastgelegde vlakheidtoleranties, (iii) voldoende draagvermogen heeft in relatie met de puntdrukbelastingen én (iv) die de verankering van de installaties borgt. Het noodzakelijke ondergieten, ondermortelen, dan wel onderstoppen wordt als meerwerk verrekend.
5. Opdrachtgever dient de montageplaats zodanig voor te bereiden, zodat Opdrachtnemer zonder stagnatie en met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften de montagewerkzaamheden in een vrije montageruimte kan uitvoeren.
6. Opdrachtgever draagt zorg voor een adequate verwarming en verlichting van de montageplaats.
7. Opdrachtgever stelt kosteloos aan Opdrachtgever ter uitvoering van de Montagewerkzaamheden een 220V en 380V stroominstallatie beschikbaar.
8. Opdrachtgever zal zich voor de aanvang van de Werkzaamheden rekenschap geven van de benodigde toestemmingen en/of vergunningen die benodigd zijn voor uitvoering van de Werkzaamheden en daaromtrent het nodige onderzoek doen en ervoor zorgdragen dat de benodigde toestemmingen en/of vergunningen voor aanvang van de Werkzaamheden worden verleend en dat deze tijdens de duur van de Werkzaamheden blijven behouden. Indien dergelijke toestemmingen en/of vergunningen niet worden verleend ontslaat dat Opdrachtgever niet van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst.
9. Opdrachtgever stelt ruim voor aanvang van de Werkzaamheden aan Opdrachtnemer alle relevante informatie die noodzakelijk is voor het opstellen van een eventueel arboplan/V&G-plan beschikbaar.
10. De wachturen veroorzaakt door Opdrachtgever worden verrekend tegen het op dat moment geldende uurtarief van Opdrachtnemer.
11. De montageplaats is te allen tijde kosteloos toegankelijk voor Opdrachtnemer.
12. Opdrachtgever stelt – zonder tijdsonderbreking – aan Opdrachtnemer kosteloos beschikbaar een heftruck en indien nodig een hoogwerker met een voldoende hefhoogte, capaciteit, en platform
13. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat aan weerszijde van de montageplaats een strook van 2,5 m breed beschikbaar is om een ongehinderd montageverloop mogelijk te maken.
14. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de afvoer van afval- en verpakkingsmateriaal.
15. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor een adequate afsluiting van de montageplaats.
16. Indien voor het boren in beton, diamantboren nodig blijken te zijn, brengt Opdrachtnemer hiervoor extra kosten in rekening bij Opdrachtgever.
17. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat, voor zover van toepassing, door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot de Werkzaamheden van Opdrachtnemer behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht, dat de uitvoering van de Werkzaamheden door Opdrachtnemer daarvan geen vertraging of anderszins hinder ondervindt.
18. Voor zover relevant is Opdrachtgever verplicht Opdrachtnemer voor aanvang van het Werk schriftelijk op de hoogte te stellen van de aanwezigheid en ligging van kabels en leidingen.
19. Voor zover van bovenstaande en verder overeengekomen uitgangspunten en voorwaarden wordt afgeweken, is Opdrachtnemer gerechtigd om de meerkosten, naar de op dat moment geldende tarieven, door te berekenen aan de Opdrachtgever.
Artikel 28: Opneming en goedkeuring
1. Een redelijke termijn voor de dag waarop het Werk naar de mening van Opdrachtnemer voltooid zal zijn, nodigt Opdrachtnemer Opdrachtgever uit om tot opneming van het Werk over te gaan. De opneming geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen acht kalenderdagen na de hiervoor bedoelde dag. De opneming vindt plaats door Opdrachtgever in aanwezigheid van Opdrachtnemer en strekt ertoe, te constateren of Opdrachtnemer aan diens verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan.
2. Nadat het Werk is opgenomen, wordt door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer binnen acht kalenderdagen schriftelijk medegedeeld, of het Werk al dan niet is goedgekeurd, in het eerste geval met vermelding van de eventueel aanwezige kleine gebreken als bedoeld in het zesde lid, in het laatste geval met vermelding van de gebreken, die de redenen voor onthouding van de goedkeuring zijn. Wordt het Werk goedgekeurd, dan wordt als dag van goedkeuring aangemerkt de dag waarop de desbetreffende mededeling aan Opdrachtnemer is verzonden.
3. Wordt niet binnen acht kalenderdagen na de opneming een schriftelijke mededeling, of het Werk al dan niet is goedgekeurd, aan Opdrachtnemer verzonden dan wordt het Werk geacht op de achtste kalenderdag na de opneming te zijn goedgekeurd.
4. Geschiedt de opneming niet binnen acht kalenderdagen na de in het eerste lid bedoelde dag, dan wordt het Werk geacht op de achtste kalenderdag na de in het eerste lid bedoelde dag te zijn goedgekeurd.
5. Het Werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het feitelijk in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het Werk of een gedeelte daarvan geldt als dag van goedkeuring van het Werk of van het desbetreffende gedeelte. Gedeeltelijke ingebruikneming door Opdrachtgever is toegestaan, mits dit een voldoende voortgang van overige werkzaamheden niet in gevaar brengt en mits de hieruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende kosten aan Opdrachtnemer als meerwerk worden betaald.
6. Kleine gebreken, die in de onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot onthouding van goedkeuring mogen zijn, mits zij een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
7. Met betrekking tot een heropening na onthouding van goedkeuring vinden de bovenvermelde bepalingen overeenkomstige toepassing.
Artikel 29: Meer- en minderwerk
1. Verrekening van meer- en minderwerk vindt in ieder geval plaats: • ingeval van wijzigingen in de Overeenkomst dan wel de voorwaarden van uitvoering; – ingeval van afwijkingen van de bedragen van de stelposten; • ingeval van afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden; • in de gevallen als bedoeld in artikel 31 eerste lid; • in de gevallen waarin verrekening van meer- of minderwerk tussen Partijen is overeengekomen of dit uit de feitelijke uitvoering van het Werk blijkt.
2. Indien bij de eindafrekening van het Werk blijkt dat het totaalbedrag van het minderwerk het totaalbedrag van het meerwerk overtreft, heeft Opdrachtnemer recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van die totalen.
3. Stelposten zijn in de Overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij het aanschaffen van bouwstoffen en/of het verwerken daarvan, hetzij het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de Overeenkomst onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door Opdrachtgever nader moeten worden ingevuld. Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de Overeenkomst vermeld waarop deze betrekking heeft.
4. Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt gerekend met de aan Opdrachtnemer berekende prijzen respectievelijk de door Opdrachtnemer gemaakte kosten, telkens te verhogen met een aannemersvergoeding van tien procent (10%).
5. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de aannemingssom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend voor zover zij door de invulling die aan de stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee Opdrachtnemer redelijkerwijs rekening heeft moeten houden.
6. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwstoffen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking niet in de aannemingssom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
7. Indien in de Overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het Werk tot stand te brengen, zal verrekening plaatsvinden van de uit die afwijking voortvloeiende meer- of minderkosten.
Artikel 30: Aansprakelijkheid na oplevering
1. Iedere vorm van aansprakelijkheid houdt na oplevering op, behoudens indien het Werk of enig onderdeel daarvan door schuld van Opdrachtnemer, diens leverancier, diens onderaannemer of diens Medewerkers een verborgen gebrek bevat en door Opdrachtgever van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking schriftelijke mededeling is gedaan met omschrijving van het beweerde gebrek. Een gebrek als hiervoor bedoeld, is slechts dan als een verborgen gebrek aan te merken, indien het, ondanks nauwlettend toezicht tijdens de uitvoering dan wel bij de opneming van het Werk als hiervoor beschreven, door Opdrachtgever redelijkerwijs niet onderkend had kunnen worden. Elke rechtsvordering wegens een gebrek in het opgeleverde Werk verjaart door verloop van drie jaren na oplevering.
III. Verhuur
Artikel 31: Totstandkoming Huurovereenkomst en einde huurperiode
1. De afspraak voor het Gehuurde komt tot stand op het moment dat Partijen de Huurovereenkomst tekenen en gaat in naargelang het geval: bij afhalen, op het ogenblik dat Huurder het Gehuurde in ontvangst neemt bij Verhuurder. Bij bezorgen, op het ogenblik dat het Gehuurde geladen wordt door Verhuurder.
2. De huurperiode eindigt op het moment dat het Gehuurde aan Verhuurder is geretourneerd zoals bedoeld in art. 37 i.
Artikel 32: Controle
1. Huurder is gehouden het Gehuurde voor ingebruikname te controleren. Indien er gebreken, manco’s of andere klachten zijn, dient Huurder dit direct te melden aan Verhuurder. Door ingebruikname van het Gehuurde komt de afwezigheid van uiterlijk waarneembare tekortkomingen ervan tussen Partijen vast te staan.
Artikel 33: Huurprijs
1. Huurder is een huurprijs verschuldigd. Deze is omschreven in de Huurovereenkomst.
2. De voor de huurprijs vastgestelde betalingstermijn(en) neemt/nemen een aanvang op de dag waarop het Gehuurde feitelijk bij Huurder is afgeleverd, of door Huurder is opgehaald. Ook indien het Gehuurde voor afloop van de overeengekomen periode weer ter beschikking van Verhuurder is gekomen, is Verhuurder gerechtigd, de huur voor de gehele duur van de Huurovereenkomst te vorderen, tenzij het Gehuurde elders is ingezet. Bij Huurovereenkomsten langer dan 6 maanden is Opdrachtnemer gerechtigd het huurbedrag iedere 6 maanden aan te passen aan de hand van de consumentenprijsindex (CPI), zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor statistiek.
3. De huurprijs dient steeds vooruit te worden voldaan.
Artikel 34: Eigendom
1. Verhuurder blijft eigenaar van het Gehuurde, tenzij anders wordt overeengekomen. Indien Huurder het Gehuurde, om welke reden dan ook niet aan Verhuurder terugbrengt, dient de Huurder aan Verhuurder de vervangingswaarde van het Gehuurde te betalen onverminderd Huurders verplichting tot betaling van de huursom.
2. Gedurende de huurperiode, is het Huurder verboden het Gehuurde aard- en nagelvast te verbinden aan onroerende zaken, de bodem daaronder begrepen. Indien Huurder hiermee in strijd handelt, ontstaat hierdoor echter geen eigendom van het Gehuurde voor de eigenaar van de grond, aangezien Partijen met de Huurovereenkomst slechts tijdelijk gebruik ter plaatse beogen.
Artikel 35: Waarborgsom
1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal Huurder per verhuring een waarborgsom verschuldigd zijn. De waarborgsom wordt vastgesteld in evenredigheid met de waarde van het Gehuurde. Indien Huurder de waarborgsom niet tijdig betaalt is verhuurder gerechtigd de Huurovereenkomst eenzijdig te beëindigen, onverminderd het recht van Verhuurder op schadevergoeding. De waarborgsom moet niet beschouwd worden als een vooruitbetaling op de verschuldigde huurprijs. Bij het einde van de Huurovereenkomst kan Verhuurder, de door Huurder verschuldigde bedragen, verrekenen met de waarborgsom. De waarborgsom wordt eerst teruggegeven indien vaststaat dat Huurder aan al zijn verplichtingen uit de Huurovereenkomst en deze Algemene Voorwaarden heeft voldaan.
Artikel 36: Verplichtingen Huurder
1. De huurder is verplicht het Gehuurde correct en slechts overeenkomstig de bepalingen van de Huurovereenkomst en deze Algemene Voorwaarden te gebruiken. In het bijzonder rust op de huurder de verplichting om:
a. het Gehuurde overeenkomstig de veiligheids- en bedieningsvoorschriften die haar bij aflevering zijn overhandigd te behandelen;
b. het Gehuurde uitsluitend in en ten behoeve van haar bedrijf te gebruiken en slechts voor die doeleinden te gebruiken waarvoor het bestemd is;
c. geen veranderingen in of aan het Gehuurde aan te brengen of te dulden en geen materialen aan of op het Gehuurde aan te brengen;
d. het Gehuurde niet zonder schriftelijke toestemming van Verhuurder onder te verhuren, weder te verhuren en/of beschikbaar te stellen aan derden;
e. aanspraken van derden op het Gehuurde af te wijzen en Verhuurder hiertegen te vrijwaren;
f. Verhuurder te allen tijde toegang tot het Gehuurde te verschaffen en Verhuurder in de gelegenheid te stellen het Gehuurde te inspecteren en noodzakelijk geacht onderhoud uit te voeren;
g. geen veranderingen aan het Gehuurde aan te brengen;
h. er zorg voor te dragen, dat het Gehuurde niet toegankelijk is voor onbevoegden;
i. na afloop van de huurperiode het Gehuurde in gebruiksklare, schonen en goede staat, compleet met alle toebehoren aan Verhuurder te retourneren;
j. alle lasten, belastingen en boetes die voortvloeien uit het gebruik van het Gehuurde door huurder of derden, te zullen vergoeden.
2. Onderhoud, het aanbrengen van wijzigingen en/of het verrichten van reparaties aan het Gehuurde mag uitsluitend geschieden door Verhuurder, tenzij aan Huurder schriftelijke toestemming is verleend zelf of door derden die werkzaamheden te (doen) verrichten.
3. Huurder wordt geacht het Gehuurde in goede staat en onderhoudstoestand te hebben ontvangen. Huurder zal het Gehuurde overeenkomstig hun bestemming zorgvuldig gebruiken en het Gehuurde voor haar rekening in goede staat en onderhoudstoestand behouden, normale gebruiksslijtage uitgezonderd. Huurder zal zorgdragen voor alle geringe en dagelijkse reparaties aan het Gehuurde, waaronder mede wordt verstaan het vervangen van defecte onderdelen (af te stemmen met en te kopen bij Verhuurder tegen nieuwprijs).
Artikel 37: Aansprakelijkheid
1. Indien het Gehuurde niet voldoet aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan redelijkerwijs mogen worden gesteld, zal Verhuurder deze binnen redelijke termijn na retournering ervan met opgave van de klacht, naar keuze van Verhuurder, vervangen of kosteloos herstellen. Verhuurder is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, zoals zuivere vermogensschade, gederfde omzet, gederfde winst, gemiste kansen, schade als gevolg van bedrijfstagnatie, immateriële schade, milieuschade en aantasting van de goede naam. Huurder zal Verhuurder vrijwaren tegen alle aanspraken van derden op vergoeding van enige door laatstgenoemden (vermeend) geleden schade, veroorzaakt door of anderszins verband houdende met het Gehuurde. Iedere andere of verdere aansprakelijkheid van Verhuurder is, behoudens ingeval van schade die het directe gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid van Verhuurder, of ingeval van schade die op grond van de wet niet kan worden uitgesloten, uitgesloten.
2. Op Huurder rust de plicht om binnen redelijke grenzen al die maatregelen te nemen die de schade (hadden) kunnen voorkomen of beperken.
Artikel 38: Schade, verlies en verzekering
1. Schade aan het gehuurde die tijdens de huurperiode is ontstaan dient onmiddellijk na ontdekking, doch uiterlijk binnen 48 uur na het ontstaan ervan, aan Verhuurder te worden gemeld. Huurder verplicht zich de aan het Gehuurde door haar toedoen of door omstandigheden die rechtens voor haar risico komen, ontstane schade aan Verhuurder te vergoeden tegen de dagwaarde, d.w.z. de huidige nieuwwaarde van het Gehuurde verminderd met de afschrijving op basis van leeftijd of het aantal draaiuren van het gehuurde, dan wel – indien deze lager zijn – de kosten die met de reparatie van het Gehuurde gemoeid zijn. Hetzelfde geldt voor schade aan onderdelen en/of toebehoren van het Gehuurde. Daarnaast blijft de Huurder aansprakelijk voor alle overige dientengevolge door Verhuurder geleden schade.
2. Voor zoekgeraakte zaken, waarvoor door Verhuurder reeds de dagwaarde aan Huurder berekend is en die later alsnog door Huurder gevonden en teruggebracht worden, betaalt Huurder een bedrag gelijk aan het aantal dagen huur dat zij het gehuurde in haar bezit heeft gehad. Deze wordt door Verhuurder in mindering gebracht op de aan de Huurder terug te betalen vergoeding van de dagwaarde.
3. Verhuurder verklaart dat ten behoeve van het Gehuurde een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is afgesloten. Huurder is binnen deze verzekering een meeverzekerde partij. Voor elke krachtens deze verzekering gedekte schade geldt een eigen risico van € 1.500,=, welk voor rekening van de Huurder is. Voor schade als gevolg van dood en/of letsel geldt geen eigen risico. Uitdrukkelijk geldt dat schade aan eigen zaken van Huurder en schade aan andere zaken dan het Gehuurde niet zijn verzekerd onder deze verzekering. De polisvoorwaarden betreffende de verzekering worden op verzoek toegezonden.
Artikel 39: Einde Huurovereenkomst en retournering van het Gehuurde
1. Tenzij tussen partijen uitdrukkelijk een bepaalde duur is overeengekomen, kan de Huurovereenkomst te allen tijde door Partijen met onmiddellijke ingang worden opgezegd. De opzegging door de Huurder kan slechts geschieden met gelijktijdige terug bezorging van het Gehuurde bij Verhuurder en door betaling van het verschuldigde huurbedrag voor de resterende huurperiode zoals overeengekomen in de Huurovereenkomst. De opzegging door Verhuurder kan slechts geschieden indien de Huurder tekortschiet in de nakoming van de Huurovereenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden, ingeval van surséance van betaling, faillissement, stillegging of liquidatie van het bedrijf van de Huurder, onverminderd het recht van Verhuurder op vergoeding van kosten, nadeel en rente.
2. Bij het einde van de huurperiode dient het Gehuurde in dezelfde staat als waarin het verstrekt is en geheel gereinigd, weer ter beschikking van Verhuurder te worden gesteld. Indien bij teruggave blijkt dat het Gehuurde gebreken vertoont, beschadigd is, niet of gebrekkig is schoongemaakt, is Verhuurder gerechtigd reinigings-en /of reparatiekosten – dan wel de vervangingswaarde van het Gehuurde indien deze lager is – aan Huurder in rekening te brengen. Ook wanneer Huurder daarbij zelf niet aanwezig was (bij retourneren door een derde), is de controle door Verhuurder bindend.
3. Als het Gehuurde niet terstond na het verstrijken van de huurtermijn bij Verhuurder wordt teruggebracht, verkeert Huurder van rechtswege in verzuim. Huurder is alsdan een schadevergoeding aan Verhuurder verschuldigd, welke bestaat uit tweemaal de huurprijs voor iedere dag dat Huurder nalaat om het Gehuurde na het verstrijken van de opgenoemde termijn van Verhuurder te retourneren, met als maximum de nieuwwaarde van het Gehuurde.
Hoofdstuk 3. Consumenten
Artikel 40: Definities
1. In deze Consumentenvoorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
• Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door Opdrachtnemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en Opdrachtnemer;
• Bedenktijd:Bedenktijd: de termijn waarbinnen de Consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
• Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
• Dag: kalenderdag;
• Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
• Duur overeenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
• Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de Consument of Opdrachtnemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
• Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
• Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen Opdrachtnemer en de Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
• Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
• Techniek voor de communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat Consument en Opdrachtnemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 41: De overeenkomst
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Een Overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de Consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
3. Indien de Consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Opdrachtnemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Opdrachtnemer is bevestigd, kan de Consument de Overeenkomst ontbinden.
4. Opdrachtnemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de Consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de Overeenkomst op afstand. Indien Opdrachtnemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de Overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
Artikel 42: Herroepingsrecht
Bij producten
1. De Consument kan een Overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal veertien (14) dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de Consument, of door de Consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
• als de Consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld – welke naar objectieve maatstaven bestemd zijn in combinatie met elkaar te worden gebruikt: de dag waarop de Consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. Opdrachtnemer mag, mits hij de Consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren;
• als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de Consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
• bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de Consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen. Bij diensten
3. De Consument kan een Overeenkomst met betrekking tot de levering van diensten gedurende minimaal veertien (14) dagen zonder opgave van redenen ontbinden.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
5. Indien Opdrachtnemer de Consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de Bedenktijd af twaalf (12) maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde Bedenktijd.
6. Indien Opdrachtnemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de Consument heeft verstrekt binnen twaalf (12) maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd (veertien) 14 dagen na de dag waarop de Consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 43: Verplichtingen van de Consument tijdens de Bedenktijd
1. Tijdens de Bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De Consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
3. De Consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als Opdrachtnemer hem niet voor of bij het sluiten van de Overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping heeft verstrekt.
Artikel 44: Uitoefening herroepingsrecht
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen veertien (14) dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de Consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) Opdrachtnemer, tenzij de Opdrachtnemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De Consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de Bedenktijd is verstreken.
3. De Consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door Opdrachtnemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Consument.
5. De Consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als Opdrachtnemer niet heeft gemeld dat de Consument deze kosten moet dragen of als Opdrachtnemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de Consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
6. Indien de Consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst aanvangt tijdens de bedenktijd, is de Consument Opdrachtnemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door Opdrachtnemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
7. De Consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten indien:
• Opdrachtnemer de Consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
• de Consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
8. Als de Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
9. Als Opdrachtnemer de melding van herroeping door de Consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
10. Opdrachtnemer vergoedt alle betalingen van de Consument, inclusief eventuele leveringskosten door Opdrachtnemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen veertien (14) dagen volgend op de dag waarop de Consument hem de herroeping meldt. Tenzij Opdrachtnemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de Consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
11. Opdrachtnemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de Consument heeft gebruikt, tenzij de Consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de Consument.
12. Als de Consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft Opdrachtnemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
13. Opdrachtnemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als Opdrachtnemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de Overeenkomst, heeft vermeld:
• de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de Consument; en
• de Consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra Opdrachtnemer de Overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
• Volgens specificaties van de Consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de Consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
• producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
Artikel 45: De prijs en betaling
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan Opdrachtnemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Opdrachtnemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst zijn alleen toegestaan indien Opdrachtnemer dit bedongen heeft en:
• deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
• de Consument de bevoegdheid heeft de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
6. De Consument is niet verplicht tot vooruitbetaling van een meer dan 50%, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
7. Indien de Consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door Opdrachtnemer is gewezen op de te late betaling en Opdrachtnemer de Consument een termijn van veertien (14) dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is Opdrachtnemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=.
Artikel 46: Klachtenregeling en geschillen
1. Het bepaalde in dit artikel 47 geldt in afwijking van de bepalingen in artikel 9.1 en 9.3 van Hoofdstuk 1, welke buiten toepassing blijven.
2. Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de Consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Opdrachtnemer.
3. Bij Opdrachtnemer ingediende klachten worden binnen een termijn van veertien (14) dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Opdrachtnemer binnen de termijn van veertien (14) dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. De Consument dient Opdrachtnemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling in het volgende lid.
5. Alle geschillen die tussen Opdrachtnemer en de Consument mochten ontstaan, daaronder begrepen die slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd en die naar aanleiding van de Overeenkomst of van overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse rechter.
Artikel 48. Buiten toepassing
1. De volgende bepalingen blijven buiten toepassing, en worden – voor zover relevant – vervangen door de bepalingen in dit Hoofdstuk 3: artikel 6.4, 6.6, 6.7, artikel 11.2 en 11.3, en artikel 14.4 van Hoofdstuk 1